fredag 18 februari 2011

Bungy, Big night out och bussresor.

Nu kommer ett rätt lång inlägg jag började skriva för tre dagar sen typ.

Vi börjar med vad vi gjorde i Queenstown - The Nevis Highwire, 134 meter högt och värt varenda dollar. Men innan dess spelade vi frisbeegolf i Queenstown Gardens och tog en fin promenad upp på Queenstown Hill. I stort präglades torsdagen av uppladdning inför Det Stora Hoppet nästa dag. På kvällen gick vi ut för att varva ner med en öl och livemusik. Efter frukost på fredagen gick vi ner AJ Hackett Bungy nere i Queenstown där vi blev invägda (som tur var upptäckte vi missen att jag fått Malins vikt och vice versa..) och utnyttjade gratis internet samtidigt som jag pendlade mellan att ha ett nervöst sug i magen och försöka inse att det faktiskt var dags. Vid 13.20 rullade minibussen iväg mot Nevis, och under den 40 minuter långa resan började adrenalinet sippra ut i kroppen till tonerna av bland annat 'I believe I can fly', 'Jump' och 'Highway to hell'. På vägen passerade vi Kawaru Bridge Bungy, 43m, och det kändes sinnesjukt att vi skulle hoppa det tredubbla. (43m såg nämligen ganska högt ut). Sen kom vi fram till Nevis Highwire och Nevis Arc (som är en gigantisk gunga). På med ett harness, invägning på nytt och sedan väntan på den lilla kabinen som skulle ta oss ut till the jumping pod. Genomgång av hur man ska hoppa och sen klev vi in i kabinen (och självklart kollade jag ner genom golvet - hur kan man inte göra det?). Det såg dock inte lika högt ut som på bilder. Jag hoppade nästan sist av de i vår grupp, eftersom de går på vikten, men väntan var faktiskt inte så jobbig. Jag tänker inte ens försöka beskriva känslan av att falla fritt, eller när man når botten och känner linan sträckas ut, eller den korta stunden av tyngdlöshet när man når toppen av första bouncen. Det var underbart och jag ska göra det igen. På kvällen firade vi med Big Night Out och Pub Crawl, vilket var ganska så tacky men roligt. Vi kom tillbaka till hostelet vid 04.30-05.00. Nästa dag (eller senare samma dag..) var det uppstigning vid 07.30 för att hinna med bussen till Wanaka.

Wanaka var en mysig ligen stad, där vi stannade två nätter. Första dagen segade vi mest på hostelet och tog igen missad sömn, men andra dagen bjöd på bättre väder så vi tog en lång promenad (säkert 12-13km) längs Lake Wanaka och upp på Mt Iron. På eftermiddagen gick vi på Cinema Paradiso, som kan vara en av världens mysigaste biografer. Ta en gammal lada, släng in lite soffor och en bil och så lägger man in en paus i filmen där man kan köpa nybakta, varma kakor och du har ett vinnande koncept. Vi såg 127 Hours som var väldigt bra. Senare på kvällen spelade vi kort med Raviv från Israel (det är väldigt många israeler här faktiskt). Dagen därpå satte vi oss på bussen upp till Fox Glacier.

Där möttes vi av ösregn, men bestämnde oss för att ta en liten tur till glaciären, så nära man kan komma utan guide. Sen tittade vi på Sagan om Ringen. Trots att vi var genomblöta var det kul att se glaciären, nästa gång blir det en heldagstur upp på isen. Vi stannade bara i Fox natt, dagen därpå (det vill säga idag) åkte vi från Fox Glacier till Nelson, en bussresa på 10 timmar. Vi hade dock många stopp på vägen, bland annat Punakaiki som var jättehäftiga klippformationer. Här i Nelson regnar det också, hoppas att det lättar under natten. Senare ska vi upp mot Abel Tasman National Park och Golden Bay innan vi rör oss ner mot Kaikoura för att sedan åka över till Wellington på måndag.

Något som dock drar ner stämningen är att det idag (22/2) var en väldigt stor jordbävning i Christchurch, med dödsoffer även i Queenstown. Som tur var så var jag och Malin ända uppe i Greymouth när det hände.