torsdag 3 mars 2011

Kryp, 'storstad' och Mount Doom.

Min kalender är helt nedklottrad med diverse saker - bokningsnummer, olika hostelnamn, resedestinationer och inte minst dagboksanteckningar. Annars är det ganska så omöjligt att komma ihåg vad man gör alla dagar. Fina minnen blir det i alla fall.

I söndags hade vi planerat att åka från Kaikoura till Picton, ta en natt där och sedan åka Interislander (aka färja) till Wellington. Vi ville åka en dag tidigare eftersom bussen var framme fem minuter senare än final check in-tiden för färjan. Saker går inte alltid som planerat. När vi satte oss för att boka buss på lördagen (framförhållning är överskattat, typ) visade det sig att bussen till Picton var fullbokad. Så vi fick ringa Interislander och fråga om det var okej att komma lite sent till check in, vilket det var. Hon jag pratade med skrev till och med in det i vår bokning. Allt kändes lugnt igen. Söndag morgon satte vi oss för att boka buss till Picton igen, och jag loggade in och bokade min resa - inga problem. Malin loggar in med sitt busspass, och självklart bokade jag den sista platsen på nakedbussen mot Picton. Så vi fick köpa en extra biljett för $25, mindre roligt. Men vi slapp i alla fall lifta hela dagen. Tyvärr tog inte söndagens otur slut där. När jag vaknade första natten i Kaikoura hade jag 4-5 insektsbett på överarmarna, sandflugor tänkte jag och sov med långärmad tröja natten till söndagen. När jag vaknar på söndagen har jag fler bett på benen och ryggen, varar nåra i en rak linje som är karakteristisk för bed bugs. Jag kikade lite i min säng och hittar ett skal från en död insekt, och på madrassen i sängen ovanför min (våningssängar är standard i dorms*) sitter en levande. I två nätter hade jag haft mindre trevligt sängsällskap i form av bed bugs. Bed bugs vill man INTE dela säng med. Har säkert minst 50 bett totalt på kroppen varav typ 30 sitter på mitt högerben. Som tur är har de slutat klia nu, men början av veckan var inte kul.. Men vi fick i alla fall våra kläder tvättade gratis.

På måndag åkte vi till nordön och Wellington. "Windy Welly" gör verkligen skäl för namnet, det blåste otroligt mycket. Egentligen hade vi bara en eftermiddag och en natt där men vi bestämde oss för att stanna en natt extra och upptäcka huvudstaden. Så i tisdags tog vi en tur i den botaniska trädgården och sen åt vi lunch på ett mysigt kreoliskt ställe. När vi gick från ett ställe till ett annat så var vi även med när Wellington (och hela Nya Zeeland) stannade upp i två minuter för att hedra offren i Christchurch. Det var ett märkligt ögonblick, Vi besökte också Te Papa, som är ett gratismuseum. Det var ungefär som Naturhistoriska Riksmuseet men med fokus på Nya Zeeland, väldigt intressant faktiskt. Sen var våra fötter rätt trötta och vi satte oss på Starbucks och pratade bort säkert fyra timmar. Det var välbehövligt. Under kvällen var det faktiskt en liten jordbävning i Wellington, vi satt i loungen på hostelet när soffan plötsligt skakade till, som om en tunnelbana hade gått precis under. Inte så dramatiskt med andra ord. Morgonen efter satte vi oss på bussen till Taupo.

I onsdags (eller igår) gjorde vi inte så himla mycket, handlade lite mat och spelade poker på hostelet typ. Hostelet är för övrigt mycket trevligt. *Inga våningssängar, utan riktiga sängar med resårbotten och natten till idag sov jag i en queensize-säng. (Inatt är det Malins tur). Det var läggdags rätt tidigt eftersom vi skulle upp 04.45 idag för göra Tongariro Alpine Crossing, en av Nya Zeelands bästa dagsturer. Och jag blev inte besviken. (Det är något speciellt med berg, speciellt om man vet att det är aktiva vulkaner). Bussen ner till startpunkten rullade från hostelet 05.40, och vi började den knappt två mil långa vandringen som bland annat skulle ta oss förbi Mt Ngauruhoe, samma konformade vulkan som Peter Jackson valde för att porträttera Mount Doom i Lord of the Rings-filmerna. Man kunde gå upp på toppen, men det var ett side track som var "very challenging" och skulle ta 2-3 extra timmar. Vi valde att ta oss upp en liiiiiten liten bit, bara för att kunna säga att jag har klättrat på Mount Doom. Jag har klättrat på Mount Doom. (Det är nörderi på hög nivå här på andra sidan jorden). Vi gick dock upp på Mount Tongariro, som också är en vulkan. Naturen längs hela sträckan var helt fantastisk, trots att det ibland blåste storm och vi hade motvind; Vi fick förbi otroliga lavalandskap och sjöar och utsikten var bara wow. Och så bergen såklart. Bilderna får tala för sig själva senare. Vi hade dessutom en otrolig tur med vädret för en gångs skull. Det har regnat typ de tre senaste dagarna i Taupo och Tongariro National Park, och det ska regna de tre nästkommande dagarna också. Vi hade strålande sol idag. Idag har varit en riktigt bra dag, imorgon lär jag har träningsvärk men det var det värt. Ikväll ska vi försöka hitta ett trevlig ställe i Taupo för att ta en öl och imorgon förmiddag tar vi bussen till Rotorua.

Det är oroväckande kort tid kvar här, men jag har redan börjat planera min nästa resa hit..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar