lördag 7 november 2009

Matmässa och pre-studentiell kris.

Vi tar allt i rätt ordning. Igår fick jag tre glädjande besked; mamma kan betala min vinterjacka som just nu väntar på mig i Göteborg, jag behöver "bara" betala 2000 kr av min laptop (jag känner mig lite bortskämd, men jag är just nu okej med det.), och bäst av allt - jag får skaffa en katt. Så igår borde jag ha varit på i princip världens bästa humör, men det var jag inte. Fyra minuter efter jag fått beskedet om att jag kan skaffa en katt så öppnar jag min inkorg och ser att jag inte gått vidare till arbetsintervju på Media Markt. Jag behöver typ ett jobb mer än någonting annat just nu, så jag har ett litet moment 22.

• Om jag inte har ett jobb så får jag det väldigt svårt att gå ihop ekonomiskt med katt och laptop.
• Om jag får ett jobb så är det inte så bra egentligen att skaffa katt, eftersom jag inte kommer kunna vara hemma så mycket och ta hand om den.

Vad göra?

Resten av kvällen igår tillbringades hos mamma, där jag föll ner i ett stort svart hål av ångest över att inte ha ett jobb och över att ta studenten om sju månader. Och jag kan bara skylla på mig själv när det gäller jobb, jag är för lat. Någon behöver ge mig en rejäl spark i baken, fast på ett snällt sätt.

Idag var en bättre dag. När jag vaknade kändes efterdyningarna av kvällen innan, men det gick över när jag ätit klart min te och scones-frukost. Sen blev det matmässan där det fanns provsmakning på allt möjligt gott (så som ost, charkuterier, kanadensiska popcorn och glögg). Jag kom hem med lite påste, tre olika sorters flingsalt (smaksatt med chili, karl-johan, och rosmarin), en flaska hallonvinäger (köpt av Simon och Tomas) och en kokbok signerad av Fernando di Luca. Värsta kändisspaningen med andra ord. Så årets fars dag-present blir en kladdkaka med hallonvinäger, plus själva flaskan då. Allt utom vinägern sponsrades av mamma. <3

Ikväll blir en lugn kväll, jag ska kika över mitt pengaproblem och försöka organisera jobbsökandet. Wish me luck. November ska dessutom bli en köpfri månad.. INGEN får uppmuntra mig till att köpa saker! Inte ens en liten chokladkaka. Notning, nada, niente, zilch. Sådetså.

7 kommentarer:

  1. Kan förstå dig, hade samma problem jag också förut, men det är bara att fortsätta söka jobb! Lovar att du kommer få ett! Om du söker på säg två hundra olika ställen är det ju minst 20 som kommer säga ja och det är bättre än inget :D

    Om du sedan jobbar kommer du fortfarande ha stor glädje av en katt och den av dig. Dessutom är ju katter inte lika sällskapssjuka som exempelvis hundar :)

    Alltid lika underbart att bli bortskämd, njuuut! ;)

    Gott det lät med matmässan!

    Lovar att bli mycket bättre på att slå dig när du hittar nåt fint! :P Köpstopp it is!

    *snäll spark i baken*

    Puss! <3

    SvaraRadera
  2. Jag är lite för onykter för att orka skriva något utförligt.. Påminn mig imorgon så ska jag göra bättre ifrån mig. ;P

    Grattis till att du får skaffa katt.
    Jag kan försöka hjälpa dig med ditt köpstopp genom att avråda dig från allt köpande.

    Jag skulle skriva något mer men nu har jag tappat tråden och kommer inte på vad jag skulle skriva (eller vad du bloggade om ^^)

    SvaraRadera
  3. Juste.. Skulle säga att jag också ville gå på matmässan och smaka på allt. (Jag är en tjock pojke i en smal pojkes kropp ^^)

    Vad har du sökt för jobb nu då?

    SvaraRadera
  4. Den är öppen idag med ;p

    Typ cafébiträde/servitris-ish

    SvaraRadera
  5. Du har inte funderat på att söka typ telefonpratarjobb, typ kundservice? De kanske är lite trista ibland men tycker de verkar vara lättare att få.

    SvaraRadera
  6. Nästa gång blir det nog sånt, och typ Max/Donken i barkarby..

    SvaraRadera